Словесность

[ Оглавление ]






КНИГИ В ИНТЕРНЕТЕ
   
П
О
И
С
К

Словесность




The Elements of Sadness

Statement for the solo exhibition at Goldsmiths College

 

For me photography is not conceptual activity, but a pure unconditional pleasure. I don't think when I take my photos but rely on intuition. I'm just looking around, waiting for a moment when something inside me responds to the outer configuration of colours and shapes. The art of pressing the button consists of capturing such moments.

Thinking goes afterwards. Looking at my pictures, I try to make sense of them. What do I see? I see that my sight fixes upon distortions, reflections, shadows, odd configurations or abstract forms. It doesn't really matter if these are people or things. It's not particular objects but a state of mind that is important.

I'd call this state of mind contemplation. Here, the opposition between the world and the mind tends to disappear; they become united by correlation and resonance.

A thing that induces certain states of consciousness, as we know from Pyatigorsky and Mamardashwili, is called symbol. But it may also be otherwise: consciousness, when it is alive, reveals symbols in reality (or creates them in the act of perception) as something in which it recognizes itself.

If understanding this experience of self-recognition in emotional terms, what is then the dominant feeling? For me - as I read the text of my own images - it is a deep and pervasive sadness.

Sadness is similar to happiness; unlike many other emotional states, these two are unconditional and total. However, it can be separated into a number of motifs which can be visually represented. These are solitude, the irreversibility of time, disorientation, futility, blindness, helplessness, uselessness, lack of firm foundation, destruction, impossibility of contact and other significations of want, voidness and impermanence.

At the same time, it involves the pleasure of contemplation, a feeling of universal correspondence and a vision of the abstract and timeless that shines through the transient and specific making it so beautiful and significant. The horror that sadness also embraces turns out to be the reverse of humour, and stark forms are but snapshots of the moving chaos.

Thus are the elements of sadness.

 

February 9, 2005
Oxford




© Евгений Горный / Eugene Gorny, 2005-2022.
© Сетевая Словесность, 2007-2022.





 
 


НОВИНКИ "СЕТЕВОЙ СЛОВЕСНОСТИ"
Михаил Ковсан: Чужие сны [Будет фейерверк: радужно весёлое многоцветье, набухающие на чёрном фоне неземные цветы, яркие нити, небо с землёй единящие...] Анна Нуждина: Литературный туризм. О модели организации стихотворения Вадима Муратханова "Путешествие" [...в наше время клипового мышления именно литературный туризм способен сосредоточить на себе истинное внимание аудитории. Это принципиально новая техника...] Александр Попов (Гинзберг): Детские стихи для читателей всех возрастов [...Но за Кругом за Полярным / Дом замшелый в землю врос: / Там живёт непопулярный - / Настоящий Дед Мороз!..] Илья Будницкий: Заморозок [И все слова, как осенью листва, / Сошли с небес и стали покрывалом, / И я ищу не с музыкой родства, / Не с общечеловеческим хоралом...] Владимир Бененсон: День, когда убили Джона Леннона [...Несмотря на сытый желудок и правильное содержание алкоголя в крови, спать не хотелось, и воспоминания о тех шести месяцах службы под Наро-Фоминском...] Надя Делаланд, Подборка стихов по материалам курса стихотерапии "Транс-формация" [Делаландия - пространство, в котором можно заниматься поэзией, живописью, музыкой, психологией, даже танцами... В общем, всеми видами искусства, только...] Наталия Прилепо: Лодка [Это твой маленький мир. Здесь твои порядки: / Дерево не обидь, не убей жука. / Розовым вспыхнул шиповник, и что-то сладкое / Медленно зреет в прозрачных...] Борис Фабрикант: Стихотворения [Пробел в пространстве залатать стихами, / заштопать строчкой, подбирая цвет, / не наглухо, чтоб облака мехами / дышали вслух и пропускали свет....]
Словесность